thinklogic

ambachtelijk webdesign

  • Home
  • Website laten maken
  • Overige diensten
    • Drone fotografie
    • Een domeinnaam registreren
    • Managed hosting
    • Uw website laten onderhouden
    • Contentbeheer
    • Google optimalisatie
    • Social Media inzetten
  • Blog
    • algemeen
    • seo
    • facebook
  • Contact
Je bent hier: Home / seo / Een betere vindbare website? Met de onderstaande SEO tips kan je gelijk beginnen met het optimaliseren van jouw website.

aug 21 2012

Een betere vindbare website? Met de onderstaande SEO tips kan je gelijk beginnen met het optimaliseren van jouw website.

Zoekmachine optimalisatie is het gebruikersvriendelijker maken en promoten van een website. 

Headers (H1,H2 etc) tips

  1. Gebruik headers zoals je koppen gebruikt in een (offline) rapport
  2. De code van een header een is <h1>hier komt de kop</h1>
  3. De H1 heeft meer waarde dan de H2 (en zo verder)
  4. De header is een goede plek om een keyword terug te laten komen
  5. Probeer “scannende lezers” met een interessante en activerende header over te halen om de alinea te lezen
  6. Bij de meeste webpagina’s is een H1 tag voldoende. Bij langere pagina’s kunnen/mogen er meerdere voorkomen.
  7. Dankzij het gebruik van headers is een pagina scanbaar voor de bezoeker

Paginatitels tips

  1. De paginatitel heeft direct en indirect een grote invloed op de ranking en de click through rate in Google.
  2. Het eerste woord in de titel is meer waard dan de tweede etc.
  3. Zet de titel van uw webpagina hoog in de html code
  4. Schrijf een unieke paginatitel voor elke pagina
  5. Een activerende/interessante titel  kan zorgen voor een hogere click through rate dan jouw concurrenten (ook die boven je staan)
  6. Probeer de woorden waarop je wilt ranken te verwerken in een interessante titel
  7. Probeer de belangrijkste woorden (waarop je wilt ranken) voor in de titel te zetten
  8. Maak de titel niet langer dan 65 tekens.
  9. Hoe korter de titel, hoe meer waarde elk woord krijgt
  10. Een goede invulling voor een informatieve paginatitel is: Keyword | bedrijfsnaam

Meta Description tips

  1. Google gebruikt de meta description niet bij het ranken van pagina’s
  2. Schrijf een unieke meta description voor elke pagina.
  3. De meta description toont 140 tekens (of een bepaalde breedte).
  4. De meeste meta-descriptions worden 1-op-1 gekopieerd en getoond in de zoekmachine .
  5. Google creëert steeds vaker zelf een description om de beschrijving relevanter te maken (lukt helaas nog niet goed)
  6. Wanneer de zoekterm (waarop de bezoeker zoekt) in de description staat, wordt die dikgedrukt (bold).
  7. Wanneer je zoektermen in de description verwerkt, kan dat indirect leiden tot eenhogere CTR.
  8. Vat in de beschrijving de webpagina samen.

SEO voorkomende misverstanden

  1. De keyword metatag wordt al een lange tijd niet meer gebruikt in het algortime van de zoekmachine
  2. Er bestaat geen keyword denisty
  3. Er is een afnemende meerwaarde van het aantal keer dat je het keyword gebruikt in de tekst (te vaak is zelfs negatief)

Domeinnaam tips

  1. Een domeinnaam met een keyword erin heeft een voordeel in de rankings voor het desbetreffende keyword
  2. Exacte domeinnamen hebben (momenteel) een flink voordeel voor het desbetreffende woord.
  3. Niet elke extensie heeft een exact domeinnaam voordeel (redelijk nieuwe extensies en extensies van landen die niet gerelateerd zijn niet).
  4. Rond een unieke domeinnamen (merknaam) kan je gemakkelijker een ‘brand’ bouwen
  5. Merknamen worden over het algemeen beter onthouden (top-of-the-mind).
  6. Gebruik de domein extensie die het best bij jouw website past.
  7. Hoe ouder u domein (URL) is, hoe meer trust de site heeft (indien er eerder een (betrouwbare) website op stond). Hoe meer trust een site heeft hoe gemakkelijk de website rankt.
  8. Als je een spatie wilt tussen je keywords in je URL, gebruik dan de –  in plaats van de _.
  9. Kies voor een unieke domeinnaam als je een merk wilt opbouwen (lange termijn)
  10. Kies voor een beschrijvende domeinnaam als online een kleinere tak van je organisatie is (korte termijn)

Afbeeldingen en Video’s

  1. Geef alle afbeeldingen een naam (de alt tekst). De alt tekst van een afbeelding wordt ook gelezen door de spiders van Google.
  2. Het gebruik van afbeeldingen en video’s kan zorgen voor een betere gebruikerservaring
  3. Zelf denk ik dat het gebruik van afbeeldingen en video’s een positieve invloed hebben op de ranking
  4. Gebruik relevante afbeeldingen om een gevoel, product of resultaat te visualiseren.
  5. Beschrijf de afbeeldingen in 3-5 woorden in de alttag
  6. Optimaliseer de afbeeldingen ook voor de “Google afbeeldingen zoekmachine”. Dit kan leiden tot meer bezoekers.
  7. In de Google “afbeeldingen” zoekmachine zoeken veel mensen met de woorden afbeelding, gebruik dit woord dus ook in de alttag.
  8. Let op de tekst rond een afbeelding. Afbeeldingen worden deels gerankt door de tekst dat erom heen staat.
  9. Plaatst een zinvolle tekst met de keywords (waarop je gevonden wilt worden) rond een video die je post. De zoekmachine kan hieruit opmaken waar de video over gaat.
  10. Zorg voor een goede balans van relevante teksten, video’s en afbeeldingen op een pagina.

Sociaal

  1. Maak het makkelijk voor je bezoekers om jouw website te bookmarken.
  2. Zorg voor sociale media knoppen op elke pagina die gedeeld mag worden.
  3. Facebook, Linkedin, Google+, Twitter en Pinterest zijn de populairste sociale media in Nederland.
  4. Zorg dat de social media knoppen goed zichbaar zijn op je webpagina.
  5. Vraag mensen om jouw blogpost te delen.
  6. Nieuw artikel/pagina? Deel het via sociale media voor een snellere indexatie van de webpagina.
  7. Deel relevante artikelen via social media.
  8. Elk bericht dat je deelt, wordt maar gezien door 5-25% van je volgers. Deel het artikel dus vaker (verschillende dagen en tijdstippen (p.s. niet spammen)).
  9. Internationale website? Denk dan ook aan StumbleUpon en Diggit.
  10. Vraag mensen om een reactie achter te laten of stel ze een vraag (aan het einde van een artikel).
  11. Reageer op alle relevante reacties die je krijgt.
  12. Reacties = gratis (relevante) content.
  13. Geef aan spam reacties geen linkwaarde met een no-follow link.
  14. Stimuleer reacties door het geven van een follow link aan relevante reacties .

On-site links

  1. Zet een of meerdere links naar gerelateerde en andere interessante pagina’s aan de onderkant van een webpagina (bijvoorbeeld: “lees ook:  …..”.
  2. Link tussen de webpagina’s. Gebruik beschrijvende woorden (met keywords van de desbetreffende pagina erin) als anchortekst.
  3. Controleer of je uitgaande links nog werken en of ze nog een toegevoegde waarde hebben.
  4. Ook bij on-site links heeft de omringende tekst invloed op de waarde van de link
  5. Een link per 100 woorden is een goede richtlijn
  6. Doe een no-follow of no-index op niet-relevante pagina’s. Weinig mensen zoeken via de zoekmachine naar de woorden Over ons en contact. Door deze weinig betekende pagina’s niet te laten indexeren blijven de relevantere pagina’s over. Hierdoor wordt de website algeheel beter beoordeeld (Pagerank wordt beter verdeeld).

Pagerank

  1. Focus je niet teveel op de Pagerank. De PageRank (die zichtbaar is) geeft een indicatie van het aantal en de kwaliteit van de links die naar de website staan.
  2. De Pagerank wordt om de 3-4 maanden bijgewerkt (het geeft dus geen actueel beeld)
  3. Een website met een lage Pagerank kan hoger in de ranking staan dan een website met een hoge Pagerank.
  4. Non-follow links hebben indirect invloed op je rankings, maar niet op je Pagerank.
  5. Pagerank kan snel een indicatie geven van de waarde van een pagina waarop je mogelijk een link wilt hebben.

Keywords

  1. Keywords zijn zoekwoorden waarop de bezoeker zoekt in Google.
  2. Bijna elke SEO strategie begint met een uitgebreide zoekwoorden analyse
  3. Probeer te focussen op 1 tot max 3 keyword(reeksen) per pagina.
  4. Creëer een content marketing strategie voor het verwerken van de zoekwoorden jouw website
  5. Er bestaat geen keyword density.
  6. Noem het keyword of een synoniem ervan in de inleiding, body en afsluiting
  7. Focus op longtail keywords van 2,3 of zelfs 4 woorden.
  8. Wanneer je je focust op longtail rank je sneller hoger
  9. Verder zijn de bezoekers die op jouw website komen via longtail zoekwoorden relevanter.
  10. Beter een hoge positie op een zoekwoordreeks met 100 bezoekers per maand dan een lage positie op een met 1000 bezoekers.
  11. Gebruik de Google keyword tool om zelf naar het zoekvolume te kijken.

Linkbuilding (off-site links) tips

  1. Controleer je anchor teksten van je huidige inkomende links en optimaliseer ze als ze niet goed zijn
  2. Meestal geldt : Hoe makkelijker de link is te behalen, hoe minder de link waard is.
  3. Probeer links te krijgen van sites over hetzelfde onderwerp.
  4. Zet een no-follow tag op affiliatie links.
  5. Wees niet bang om uit te linken naar andere relevante websites. (gebruik wel een anchortekst die niet concurreert met jouw gekozen keywords)
  6. Zelf denk ik dat een relevante uitgaande link  een positieve kan hebben voor de ranking

Waarde van een link

  1. Leeftijd van de website waar de link op staat
  2. Anchortekst
  3. Pagerank
  4. Relevante website (zelfde onderwerp)
  5. Non-follow/ Follow
  6. Diversiteit van links
  7. Hoeveel links staan er op de pagina?
  8. Waar staat de link in de pagina?
  9. Hoe langer de link staat hoe meer waard die wordt.

Waar haal ik links vandaan?

  1. Inschrijven bij Google Places
  2. Meld jouw website aan bij diverse relevante startpagina’s van uw nichemarkt
  3. De waarde van startpaginalinks zijn in waarde gedaald, toch zijn ze relatief makkelijk aan te vragen.
  4. Schrijf je website in bij dmoz.org en dir.yahoo.com .
  5. Creëer bij Google een account en zet in je profiel een link naar je website
  6. Facebook, Google+, Twitter, Youtube? Zet een link in het profiel naar jouw website
  7. Heb je zelfgemaakte Youtube video’s? Zet dan een link in de omschrijving.
  8. Zelf gemaakte afbeeldingen? Stel ze beschikbaar, maar vraag wel om een link naar jouw website.
  9. Schrijf een gastblog.
  10. Vraag aan klanten en leveranciers of ze een link naar je website willen plaatsen.
  11. Publiceer cijfers. Naar onderzoeken en cijfers wordt vaak gelinkt.

Anchortekst

  1. Gebruik het keyword voor de pagina bestemmingspagina als linknaam(anchortekst).
  2. Varieer met je anchor teksten (met synoniemen bijvoorbeeld).
  3. Probeer niet met de tekst “lees hier” te linken. Maak van een beschrijvende tekst een link.

Content tips

  1. Content is king?
  2. Een 15% verhouding van tekst tot html is een goede richtlijn.
  3. Schrijf voor je de bezoeker en niet voor de zoekmachine.
  4. Schrijf unieke content.
  5. De bezoeker komt op jouw pagina met een reden. Zorg ervoor dat hij niet voor niets op jouw pagina is beland.
  6. Een blog creëren is een goede manier om je website actueel te houden.
  7. Herschrijf  low-quality pagina’s of vul ze bij.
  8. Gebruik bulletpoints (iedereen houdt van lijstjes)
  9. Pas uw website regelmatig aan. Deze websites worden als betrouwbaarder gezien door Google.
  10. Schrijf webteksten niet te kort, maar ook niet te lang (zelf ben ik er niet erg goed in).
  11. Vet gedrukte tekst (strong) geeft aan dat de woorden belangrijk zijn (voor de bezoeker en de zoekmachine).

Website analyse

  1. Woorank.com en SEOlab.nl zijn websites die jouw website analyseren voor seo verbeterpunten
  2. Google Analytics voor analyse van jouw bezoekers
  3. Google Webmastertools voor een analyse over jouw website

SEO dont’s

  1. Verstop geen links
  2. Verstop geen tekst
  3. Koop geen links
  4. Geen hele pagina’s opbouwen in flash
  5. Kopieer geen (in ieder geval niet teveel (quotes mag, wel een link plaatsen naar de plaats van origine)) teksten.
  6. Niet te vaak een keyword noemen op een pagina (over-optimalisatie)

Website structuur

  1. Zorg voor een goede 404 pagina
  2. Wilt u een link verhuizen? Gebruik een 301 redirect
  3. Zorg ervoor dat elke pagina binnen 3-4 klikken bereikbaar is
  4. Zorg dat de belangrijkste pagina’s ook het makkelijkst vindbaar/bereikbaar zijn.

Social Media & SEO

  1. De waarde van een link via Social Media zal lijken op de waarde van een huidige link.
  2. Dus wie stuurt de link, waar gaat de tekst over, volgers/volgen ratio etc.
  3. Twittercounter.com geeft jou de statistieken van jouw twitter account, zoals de groei in followers, following en tweets.

SEO Techniek

  1. Google leest geen flash
  2. Zorg voor een betrouwbare webhost
  3. Vermijd onnodige code bovenin de webpagina
  4. Verwerk scripts en css  in externe bestanden.
  5. Verwerk foto’s die onderdeel vormen van de siteopmaak in de externe .css

Written by admin · Categorized: seo

© Copyright 2017 Thinklogic · All Rights Reserved · Powered by Genesis